ΑΡΤΙΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

 

Ειδικά Μαθήματα
 

ΣΧΟΛΕΣ ΚΑΙ ΤΜΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Όσοι επιθυμούν να είναι υποψήφιοι για τα τμήματα:

α) Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας των Ελληνικών Πανεπιστημίων και του Πανεπιστημίου Κύπρου καθώς και για το τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά και Τουρκικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου εξετάζονται στο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Αγγλικά»

β) Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας των Ελληνικών Πανεπιστημίων και του Πανεπιστημίου Κύπρου εξετάζονται στο αντίστοιχο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Γαλλικά».

γ) Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας των Ελληνικών Πανεπιστημίων εξετάζονται στο αντίστοιχο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Γερμανικά».

δ) Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας των Ελληνικών Πανεπιστημίων εξετάζονται στο αντίστοιχο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Ιταλικά».

ε) Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών εξετάζονται στο αντίστοιχο ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας «Ισπανικά».

στ) Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών καθώς και Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας  του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας (εισαγωγική κατεύθυνση)  των Τμημάτων Διοίκησης Επιχειρήσεων των Τ.Ε.Ι., καθώς και για τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικών Επαγγελμάτων Ρόδου και Αγίου Νικολάου Κρήτης των Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης εξετάζονται σε ένα ειδικό μάθημα ξένης γλώσσας και ειδικότερα σε ένα από τα εξής ειδικά μαθήματα ξένων γλωσσών: Αγγλικά ή Γαλλικά ή Γερμανικά ή Ιταλικά.

ζ) Ειδίκευσης Μετάφρασης και Διερμηνείας του τμήματος Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου εξετάζονται σε δύο ειδικά μαθήματα ξένων γλωσσών και ειδικότερα σε δύο από τα εξής ειδικά μαθήματα ξένων γλωσσών: Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά.

η) Μουσικών Σπουδών του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Ιονίου Πανεπιστημίου καθώς και για το τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας εξετάζονται σε δυο ειδικά μαθήματα και συγκεκριμένα στα ειδικά μαθήματα «Αρμονία» και «Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων».

θ) Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Ε.Μ.Π. και του Πολυτεχνείου Κρήτης, καθώς και των Πανεπιστημίων Αριστοτελείου Θεσσαλονίκης, Θεσσαλίας, Πατρών, Δημοκρίτειου Θράκης και Ιωαννίνων (από το ακαδ. έτος 2015-16), Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών, Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων των Τ.Ε.Ι., όπως και οι εισαγωγικές κατευθύνσεις Γραφιστικής και Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών του Τμήματος Γραφιστικής των Τ.Ε.Ι. καθώς και η εισαγωγική κατεύθυνση Συντήρησης Πολιτισμικής Κληρονομιάς ΤΕ του Τμήματος Τεχνολόγων Περιβάλλοντος ΤΕ και ΤΕΙ, εξετάζονται στα δύο ειδικά μαθήματα «Ελεύθερο Σχέδιο» και «Γραμμικό Σχέδιο». Εξαιρείται από το 2014 το τμήμα Φωτογραφίας του ΤΕΙ Αθήνας.

 

 

ΤΡΟΠΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

 

Α. Η εξέταση κάθε ειδικού μαθήματος  ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ γίνεται ως εξής:

Δίνεται στους εξεταζόμενους απόσπασμα έντυπου αυθεντικού γραπτού λόγου περίπου 180-200 λέξεων. Στον αριθμό αυτό προσμετρούνται όλες οι λέξεις, συμπεριλαμβανομένων των άρθρων, των προθέσεων, των συνδέσμων κ.λ.π.

Οι εξεταζόμενοι καλούνται να απαντήσουν σε τρεις ενότητες. Ειδικότερα καλούνται:

1. Να αποδώσουν το παραπάνω απόσπασμα στην ελληνική γλώσσα, προσδίδοντάς του τη μορφή που θα έπρεπε να έχει, αν επρόκειτο να δημοσιευθεί σε ελληνικό έντυπο.

2. Να απαντήσουν στην ξένη γλώσσα:

α) Σε τρεις ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται όχι η δυνατότητα απλής αναπαραγωγής ή απλής τροποποίησης φράσης του κειμένου, αλλά η βαθιά κατανόησή του, δηλαδή για ποιο λόγο, από ποιον και για ποιον έχει γραφτεί, τι σκοπό υπηρετεί, με ποια γλωσσικά στοιχεία υποδηλώνεται η στάση του συγγραφέα ή η σχέση του με αυτόν στον οποίο απευθύνεται κ.λ.π.

β)Σε τρεις ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται  η δυνατότητα του εξεταζόμενου να διαφοροποιήσει μέρη του κειμένου, στην περίπτωση που θα άλλαζαν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες έχει παραχθεί  το κείμενο, δηλαδή το πρόσωπο που το γράφει ή αυτό στο οποίο απευθύνεται το κείμενο, ο χρόνος, ο σκοπός, η στάση του συγγραφέα κ.λ.π.

3. Να συνθέσουν ένα γραπτό κείμενο στην ξένη γλώσσα περίπου 180-200 λέξεων. Στον αριθμό αυτό προσμετρούνται όλες οι λέξεις, συμπεριλαμβανομένων των άρθρων, των προθέσεων, των συνδέσμων κ.λ.π. Το θέμα διατυπώνεται έτσι ώστε να δηλώνεται με σαφήνεια ποιος σε ποιόν, για ποιο πράγμα και με ποιο σκοπό γράφει.

  Η βαθμολογία στην κλίμακα 1 – 100 κατανέμεται ως ακολούθως :

Η πρώτη ενότητα βαθμολογείται με 25 μονάδες.

Η δεύτερη ενότητα βαθμολογείται με 30 μονάδες που κατανέμονται ισότιμα σε κάθε ομάδα ερωτήσεων. Οι 15 μονάδες της κάθε ομάδας ερωτήσεων  κατανέμονται στις τρεις ερωτήσεις της ομάδας ανάλογα με το επίπεδο δυσκολίας κάθε ερώτησης.

Η τρίτη ενότητα βαθμολογείται με 45 μονάδες.  

Β. Η εξέταση του ειδικού μαθήματος «ΑΡΜΟΝΙΑ» γίνεται ως εξής:

Δίνονται στους εξεταζόμενους για εναρμόνιση ένα ή δύο μουσικά κείμενα, που αντιστοιχούν στις γνώσεις του υποχρεωτικού αρμονίας.

Γ. Η εξέταση του ειδικού μαθήματος «Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων» περιλαμβάνει πέντε ομάδες των τεσσάρων ερωτήσεων ανά ομάδα και με πέντε επιλογές απαντήσεων η κάθε ερώτηση.

 Με την κάθε ομάδα ερωτήσεων επιδιώκεται :

           α) Με την πρώτη ομάδα αναγνώριση μελωδικών διαστημάτων.

        β) Με την δεύτερη ομάδα αναγνώριση συγχορδιών.

        γ) Με την τρίτη ομάδα αναγνώριση διαδοχής συγχορδιών.

        δ) Με την τέταρτη ομάδα αναγνώριση μέτρου και ρυθμικών σχημάτων.

        ε) Με την πέμπτη ομάδα αναγνώριση-ταύτιση μελωδιών.

Η εξέταση διενεργείται ως ακολούθως :

Ανακοινώνεται κατ΄ αρχήν στους υποψήφιους η διαδικασία και ο τρόπος εξέτασης, αν δεν τους έχει διανεμηθεί εκ των προτέρων σχετικό έντυπο οδηγιών. Στη συνέχεια, με την επισήμανση στους εξεταζόμενους ότι αρχίζει η εξέταση, ακούγεται αρχικά το μουσικό άκουσμα  (εκφώνηση) κάθε ερώτησης το οποίο επαναλαμβάνεται άλλες δυο φορές και μετά τη λήξη της τελευταίας επανάληψης ο υποψήφιος έχει 10΄΄ έως 12΄΄ χρόνο για να επιλέξει τη σωστή απάντηση.

  Ειδικότερα η εξέταση κατά ομάδα και ερώτηση γίνεται ως εξής :

α) Για την πρώτη ομάδα (αναγνώριση μελωδικών διαστημάτων) ακούγεται ο φθόγγος-αφετηρία χωρίς να ονομάζεται. Ακολουθούν ένα ανιόν διάστημα (1η ερώτηση) και ένα κατιόν διάστημα (2η ερώτηση). Στη συνέχεια ακούγεται άλλο ένα ζευγάρι ανιόντος και κατιόντος διαστήματος με αφετηρία τον οξύτερο και τον βαθύτερο φθόγγο των προηγούμενων ερωτήσεων αντίστοιχα, ή με τελείως διαφορετική αφετηρία (3η και 4η ερώτηση). Η αναγνώριση δεν αναφέρεται σε απόλυτα τονικά ύψη, αλλά στο είδος του διαστήματος.

β) Για την δεύτερη ομάδα (αναγνώριση συγχορδιών) ακούγονται προς αναγνώριση τέσσερις συγχορδίες (1η ως και 4η ερώτηση αντίστοιχα). Οι προς αναγνώριση συγχορδίες μπορεί να είναι: μείζονες, ελάσσονες, μεθ’ εβδόμης, μεθ’ ενάτης, εβδόμης ηλαττωμένης (με ή χωρίς αναστροφές). Οι συγχορδίες ακούγονται με πραγματικό αριθμό φθόγγων (δηλαδή χωρίς διπλασιασμούς φθόγγων) και η αναγνώριση δεν αναφέρεται σε απόλυτα τονικά ύψη, αλλά στο είδος της συγχορδίας.

γ) Για την τρίτη ομάδα (αναγνώριση διαδοχής συγχορδιών) ακούγονται προς αναγνώριση τέσσερις διαδοχές συγχορδιών (1η ως και 4η ερώτηση αντίστοιχα). Οι προς αναγνώριση διαδοχές μπορεί να είναι πτωτικά σχήματα ή άλλες χαρακτηριστικές διαδοχές συγχορδιών (τεσσάρων ή πέντε το πολύ). Η αναγνώριση δεν αναφέρεται σε απόλυτα τονικά ύψη και οι προς επιλογή απαντήσεις διατυπώνονται με αναφορά βαθμίδων και με την αντίστοιχη αρίθμηση μπάσου.

δ) Για την τέταρτη ομάδα (αναγνώριση μέτρου και ρυθμικών σχημάτων) και για τις τρεις πρώτες ερωτήσεις της ομάδας αυτής, ακούγονται διαδοχές διαφορετικών ρυθμικών αξιών που συγκροτούν τέσσερα ως έξι μέτρα και ζητείται η αναγνώριση του μέτρου. Οι επιλογές απαντήσεων περιλαμβάνουν μόνο τις ενδείξεις μέτρων, π.χ.4/4,3/4,κ.ο.κ. Δεν δίδονται δηλαδή μέτρα  όπως 4/2,3/2 κ.ο.κ.

Με την τέταρτη ερώτηση της ομάδας αυτής  ζητείται από τους εξεταζόμενους να ταυτίσουν ακροώμενη διαδοχή ρυθμικών αξιών με κάποια από τις γραμμένες με φθογγόσημα επιλογές που θα έχουν μπροστά τους.

 ε) Για την πέμπτη ομάδα (αναγνώριση-ταύτιση μελωδιών) δίνεται στην εκφώνηση ο αρχικός φθόγγος και η κλίμακα μονοφωνικών μελωδιών έξι ως οκτώ το πολύ μέτρων, οι οποίες ακολουθούν (ερωτήσεις 1 ως 4).Ζητείται από τους εξεταζόμενους να ταυτίσουν την ακροώμενη μελωδία με μία από τις γραμμένες με νότες επιλογές που έχουν μπροστά τους.

Η βαθμολογία στην κλίμακα 1 – 100 κατανέμεται ισότιμα σε κάθε ομάδα ερωτήσεων και η βαθμολογία κάθε ομάδας ισότιμα στις ερωτήσεις της.

Δ. Η εξέταση του ειδικού μαθήματος «Ελεύθερο Σχέδιο» περιλαμβάνει ελεύθερη σχεδίαση αντικειμένων, που τοποθετούνται πάνω σε βάθρο και επιδιώκεται η εξακρίβωση της ικανότητας του υποψηφίου να αποδίδει και να εκφράζει τα χαρακτηριστικά μορφικά γνωρίσματα του θέματος, που δίνεται για σχεδίαση.

Ε. Η εξέταση του ειδικού μαθήματος «Γραμμικό Σχέδιο» περιλαμβάνει σχεδίαση γεωμετρικών σχημάτων και μορφών, τα οποία δίνονται στον πίνακα ή σε φύλλο χαρτιού και επιδιώκεται η εξακρίβωση της ικανότητας του υποψηφίου για σχεδίαση με ακρίβεια και καθαρότητα.